aristo bey mantıklı bir şahıs mıdır? bu sualimizin türkçe dilbilkisi ile ne alâkası vardır?

Yayınlandı: Ocak 12, 2012 / orta bir türkçe dilbilkisi

Sevgili okurcuklarım, yazlığımızı dört başı bayındır bir malikâneye çevirmek içün atmadığımız parende, kullanmadığımız harita method, kırmadığımız tuğla, karmadığımız çimento kalmayacaktır –emin olabilirsünüz. Nasılsa tatilimiz bok yoluna gitti, hiç değilse aziz milletime bir faydam olsun. Bu uğurda bardak kırmaya ve çam devirmeye bilem müsaitizdir.

Lafı sündürmeyip hızlı trenle sadede gelelim. Nurtopu kibin bir köşeciğimiz daha oldu efendiler. Kendisünü ORTA BİR TÜRKÇE DİLBİLKİSİ ismiynen vaftiz ediyomdur. Hayırlı uğurlu ossun vatana millete ve dahi Sakarya nehrine. (Sahi, Sakarya nehrinin debisi kaçtır?)

Niye orta bir? Velet bu yıl orta bire gidecek de ondan. Sayesinde biz de silbaştan ders çalışıyoz. Diyecektim, demeyeyim, haksızlık olmasın; derslerine öyle her akşam her akşam yardımcı olmak gibi bir marifet eylemedik hiç, sağolsun kendi işini kendi gördü. Bendeniz yaz güneşi ve kış zemherisinde omzumda gulle gibi spor çantası, okuldan kulübe, kulüpten de eve seğirtmek, antrenman esnasında bi köşede pineklemek, sayısal loto ve şans topu formülleri üzerinde kendi kendine master ve hatta doktora çalışmaları yapmak, tatlı hayaller ya da tatil hayalleri kurmak –ki ikisi de aynı kapıya çıkar-, babalık zanaatinin ne derece zahmetli ve müşkülatlı bir zanaat olduğu zehabına kapılmak kibin fuzuli işlerle meşgul oldum sadece. Ha bi de bir ara mecburen sarı kanaryanın cılız kanatları altında icra-yı sanat eylediğimizden, niyçün Cimbom’umuzun bizim spor dalımıza yüz vermeyip bizi Fener’e gebe bıraktığı hakkında spekülasyonlar üretmek ve GS’ın şahsında spor camiamıza için için küfretmek de zorunlu hobilerim –:tikkat, diz iz an oxymoron- arasındaydı.

Güya lafı sündürmeyecektik! Heh heh! Yine de –farkındaysanız- sırrımı ağzımdan kaçırmadım gıymatlı Sierra Leoneli hemşehrilerim! Bi de Gap kamyonlarıylan 318 kamyon laf üretip de heçbi şey dimeme rekorunu The Sülü Bey’in elinden alabilsem ve de Orhan Kural Hoca’yı Dublin’e goşturup bunu tescil ettirtebilsem dünyalar benim olcek emme, kısmet artık.

Efenim dün bi koşu yeni okulumuza gidip kıyafet devrimimizi de tamamladık iki üç eksiğiynen. Yukarı Anglosaksonya ve İçeri Bavyera lisanlarının betiklerini de (betik=kitap!) tamam eyledik. Kuşlar kibin hafifleyerek eve döndük süklüm püklüm -pardon, mutlu mesut. Şamanlar, Absürdistan’ımızı dünya ticaretindeki binde yedilik payıynan (doğru mu didim Veysel Bey?) dilini eşşek arısı sokmuş ülkeler ligine düşürmüş olan Böyyük Türk Böyyüklerimizi takdis eylesin. Şayet öyle olmasa idi, biz bu ecnebi lisanların illet betiklerine katır yüküynen akçe saçmayacak, zavallı aile bütçemizi kevgire çevirmiş olmayacaktık. Aksine, bizim yerimize bunu belki de kelt ve töton asıllı arkadaşlar, Türkçe dilbilkisi kitaplarıynan seviyeli ilişki kuraraktan yapmış olacaklardı.

Oof of! Dişçi koltuğuna çakılalı beri dilim de dönmüyor bir türlü, laflar dilimden kayıp saçılıyor dört bir yana… İşte sadet: Önce aşağıdaki tümceyi okuyunuz, daha sonra size birtakım suallerim olcek:

KİM HAYALİMDEKİ SABUNCU TÜKKANINA SPONSOR OLURSA, KIRK YIL ONUN ÖZEL REKLAMCISI OLURUM.

Ve müessese amirimizin sualleri (Derya, hadi bakalım küçüğüm, sen de al eline kalem kağıt!):

  • Bu tümce, size başka bir menşur tümceyi hatırlatıyor mu? Quel alâka?
  • Tümcemiz nasıl inşa edilmiştir? Radye temel üzre betonarme mi, yoksam Veli Göçer Bey teknolocisine uygun olarak mı?
  • Sizce yazar burada ne demek istemektedir? Okuyup özetleyiniz ve anafikrini çıkarınız.
  • Bu tümceyi devirmeye kalksaydınız nasıl devirirdiniz? Siz her işinize gelmeyen tümceye devrik tümce mi dersiniz bakiym?
  • Bu tümceyi Aristo Bey mantığına göre inceleyiniz, mantıklı olunuz.
  • Tümcenin öznesi hangi dolaba gizlenmiştir? Niye gizlenme gereği duymuştur?
  • Bu tümcede kaç cins isim, kaç şahıs zamiri, kaç tamlama vardır?
  • Bu ahiret suallerimizin maksadı nedir?

Ve son soru: Kalemzede Bey esrarengiz şekilde nereye firar eylemiş olabilür? Bu sualimize doğru cevap viren okurcuklarımızı özel bir ödül beklemektedir.

________________________________________________

(*) Epey zamandır Jazzetta 2.0’ı da ihmal ettim diğer bloglarım gibi. Bu bloğun açılış amacı hem eski Jazzetta’yı bir biçimde yeniden diriltmek, hem de toprak altında çürümesine gönlümün razı gelmediği bazı yazıları burada yeniden okur önüne çıkarmaktı. Şimdiye kadar bunu yorumları dışta bırakarak yaptım, bundan böyle eski yazıları yorumlarıyla birlikte yayımlayacağım. Yayımlamış olduklarıma ise zaman buldukça yorumlarını ekleyeceğim.

(**) İlk yayımlandığı yer: Jazzetta, 14.09.2006 – 00:48 Posted by | ORTA BİR TÜRKÇE DİLBİLKİSİ | 15 Yorum |

yorum
  1. metin dedi ki:

    15 Yorum »

    1.

    ah.. birlesik tumcemizin herhangi bir devrikligi yahut herhangi bir sorunu yoktur efendim..
    sadece ilk tumcecikteki ozneyle ikinci tumcecikteki sahis zamiri yerlerinden biraz oynamistir, o nedenle tumce okunur iken biraz garip geliyor bize..
    oysa ki tumce “hayalimdeki sabuncu dukkanina kim sponsor olursa, onun kirk yil ozel reklamcisi olurum” seklinde olsa idi, daha bir hos olurdu gibi..
    ozne, kendini tumcenin yuklemine guzel bir sekilde gizlemistir evet.. ama biz dikkatli okurcuklarinizin gozunden, oznenin “ben” oldugu kacmazdir, kacmayacaktir..
    tumcedeki tamlamalar,
    “hayalimdeki sabuncu dukkani” ve “onun ozel reklamcisi” dir.
    kisi zamirleri ise,
    “kim”, “onun” ve “gizli ozne olan ben” dir..

    maksadinizi ise, cozememis bulunmakla birlikte, odul icin yaristigimi ve bu okudugum ilk yazinizda kullandiginiz dilin cok hosuma gittigini belirtmek isterim.. yarismaci arkadaslara basarilar dilemem.

    Yorum tarafından fakeangel | 14.09.2006 – 09:36 | Düzenle
    2.

    ilahii Metin Bey, öylesine okuyup kapatcektim, o son tümcede ödül kelimesine tav oldum.
    -bana bir harf öğretenin kırkyıl kölesi olurum ile aynı manaya geliyor gibi geldi. alaka, dediğim gibi anlam alakası

    -o dersi hatırlamıyorum

    -yazar hayalcidir, ne demek istediğine takılmamak gerekir, he deyip geçmek yeterlidir.

    -yapılmış bir şeyi niye yıkalım, kurulmuş bir cümleyi niye devirelim? (soruya soruyla karşılık verme, dilbikisi değilse bile sosyal derslerde ve özellikle sözlüde işe yarayan bir taktikdir)

    -mantıken yazar kendisiyle çelişmektedir. hem bir sabuncu dükkanı hayalindedir, hem de bu hayalin gerçekleşmesi halinde enerjisini birbaşkasının emrine ayırmayı taahhüt etmektedir, bu durumda sabuncu tükkanıyla kim ilgilenecektir? yazarı bir an önce silkelemeli ve kendisine gelmesi sağlanmalıdır.

    -birinci tekil şahıs özne kendisini son kelimenin -um- eki ile kamufle etmeyi denemiştir ancak bizim gözümüzden yine de kaçamamıştır. olur öyle zaman zaman cevabı not alamayacak olsa da yazmamıza mani değil…

    -3, 5, 8. (attım, bu hiç öğrenemediğim bir kağıt oyununun ismidir ve dört kişiyle oynanır)

    -gelelim asıl konuya! efendim, bu sorunun kaynağını biraz deşecek olursak başka temel sorulara dayandığını görürüz: biz kimiz? burada ne işimiz var? ne demeye geldik bu hayata? gibi. dolayısıyla bu soru tümceleri silsilesi de hayatın anlamını sorgulayan temel içgüdümüzün klavyeden ekrana dökülmüş vehçesinden ibarettir nokta.

    Yorum tarafından Pınar D. | 14.09.2006 – 10:19 | Düzenle
    3.

    Dünya ticaret hacmi içindeki payımızın binde 7 olması muhtemeldir, ancak bu konuda da iyimser olmak için çok sebep var. İthalatımız hızla artıyor ve daha iyisi tüketim malı ithalatının toplam ithalat içindeki payı daha da hızlı artıyor. İktisadi milliyetçilerin doğru-yanlış cetvellerinde “tüketim” ve “ithlat” sözcüklerinin karşısında (-) işareti vardır. Dolayısı ile “tüketim malı ithlatı” (–) dir. Yaa kardeşim, ben bir haftadır o sana gönderdiğim Napoliten şarkıyı çalıp çalıp oynuyorum. Ver şuna bir link de hep beraber oynayalım.

    Saygılar,
    Murat

    Yorum tarafından Murat Aygen | 14.09.2006 – 12:22 | Düzenle
    4.

    Sevgili ahalim,

    Beni düşkırıklığına uğrattınız! Kıymetli iki okurcuğumun (Fakeangel ve Pınar Hanım) nefis yorumları ve sevgili Veysel Bey’in her zamanki gibi enteresan cevabı dışında kimsecikte tık yok! Oldu mu ya!

    Yorum tarafından metin-thePoor | 16.09.2006 – 18:36 | Düzenle
    5.

    Metin Bey,
    mâlûm konu sebebiyle buraya vakit ayıramamışımdır. ama bu ayıramayacağım anlamına gelmesin. şimdi tikatinizi şuraya çekmek istiyorum :

    http://en.wikipedia.org/wiki/Levenshtein_distance

    lîsânı kâfi gelenler bizi de müstefîd ederler diye ümitleniyorum. ”ne ilgisi var” demezseniz sevinirim 🙂
    dün bir blogcu arkadaşımda gördüm, pay edeyim istedim.

    Yorum tarafından candan | 16.09.2006 – 18:46 | Düzenle
    6.

    Muzmin Bey olsaydı tamamdı bu iş! Gerekli alakayı kurardı.

    Yorum tarafından metin-thePoor | 16.09.2006 – 18:56 | Düzenle
    7.

    Blogistanda bir ilk: YORUMDA İKİNCİ BASKI!

    Sevgili ahalim,

    Beni düşkırıklığına uğrattınız! Kıymetli iki okurcuğumun (Fakeangel ve Pınar Hanım) nefis yorumları ve sevgili Veysel Bey’in her zamanki gibi enteresan cevabı dışında kimsecikte tık yok! Oldu mu ya! (Cano Hanım’dan yarı-tık geldi!)

    Yorum tarafından metin-thePoor | 18.09.2006 – 17:57 | Düzenle
    8.

    asıl siz beni düş kırıklığına uğrattınız Metin Bey !
    saat kaç oldu yazıktır bize yav !

    Yorum tarafından candan | 18.09.2006 – 18:11 | Düzenle
    9.

    Cano Hanım,

    Biliyorsunuz kine, bugün zavallı tatilim bitmiş, patronumun kâr maksimizasyonu göstergesi tarafımdan tekrardan gıpır gıpır gıpırdanmaya başlatılmış, veledimse yeni bir okula başlamıştır. E ben bu durumda nahal yazı filan cızıktırırım? Ben de bir canım şunun şurasında; değel mi efenim!

    Yorum tarafından metin-thePoor | 18.09.2006 – 18:16 | Düzenle
    10.

    sürprizlerin ne tadı kalırdı .. ah ! zeka (a kalın okunacak bu defâ) iyi bir şeydir 😛

    he bizim velet başlamadı sanki okula ! ama biz boş durmadık yine dostlarımızı ihmâl etmedik Metin Bey !
    hayır, lütfen özür falan dilemeyin!
    nice yaşlara 🙂

    Yorum tarafından candan | 18.09.2006 – 18:20 | Düzenle
    11.

    Cano Hanım Cano Hanım!

    Sizin velet okula başlamış olabilür, fekat siz bizzat kendi özünüz işe başladınız mıdır kine? Hı? 2-1 öndeyim!

    Yorum tarafından metin-thePoor | 18.09.2006 – 18:27 | Düzenle
    12.

    11′e ek:

    Teşekkür ederim efenim. Şöyle denirse daha bi memnun olurum:

    “GERİYE DOĞRU nice yaşlara!”

    Yorum tarafından metin-thePoor | 18.09.2006 – 18:28 | Düzenle
    13.

    efenim mâlûmâliniz biz evde çalıyoruz zâten dur durak bilmeden. çalışan kadının kaderine değmeyelim şimdi. a’cık tek taraflı çalışem dedim. onu da çok görüyonuz bana.
    veledim de grip olmuş üstünüze âfiyet, bakınız şimdi o’na hemşirelik de yapıyorum.
    hem aramızda sayıların ne önemi var? becekeden aldık ya 3 puanı 🙂

    ben yine de zeka diyorum efendim başka da bir şey demiyorum !

    Yorum tarafından candan | 18.09.2006 – 18:33 | Düzenle
    14.

    pfff

    Yorum tarafından charisma | 25.09.2006 – 21:56 | Düzenle
    15.

    Charisma Bey/Hanım,

    Dünden beri yorum perhizi yapıyom, sevgili ve dost okurcuklarım da beni nevzuhur bir kamusal yüce kişilik sanacaklar diye de ödüm kopuyo bi yandan. Yok, sadece canım çok sıkkın, gribim de halâ sinüzitli sinüzitli süründürüyo beni, o bakımdan yani. Şincik belki neşem yerine gelir mi ki diyerekten Orta Bir Türkçe Dilbilkisi Yeterlilik Sınavı’na (OBTDYS) girişeyim derkene sizin bu harikulade mana zenginliğine sahip yorumunuzu görünce dayanamadım, içimden yoruma yorum katmak geldi. (Dilbilkisi demişkene; Muzmin Bey’in yazlığına birileri zifiri siyah badana çekmiş, ne oldu hayırdır diye habar yolluyom, ulak kös kös geri dönüyor eli boş.)

    Burada etkisiz eleman rolü oynamış olduğunuz içün yorumumu da okuyacağınızı sanmıyorum, dolayısıyla karizmayı cızdırmak da olası emme yine de umut dünyası, sayın Charisma Bey/Hanım. Kısmet, ne diyek!

    Yorum tarafından metin-thePoor | 14.11.2006 – 14:36 | Düzenle

Bir Cevap Yazın

